Mata dan Membaca

Cahaya yang mencukupi sangat penting untuk membaca.

Bagi mereka mempunyai penglihatan yang normal, cahaya lampu 60 watt hingga 100watt paling sesuai.

Bagi mereka yang mempunyai penglihatan kurang baik, pastikan cahaya lampu berada dalam lingkungan 150watt hingga 200watt.

Usah berbaring ketika membaca.

Bahan bacaan pula harus berada pada jarak 33cm, hingga 40cm.

Categories: Kristal Optometrist, Penyakit | Tags: , , , , | 1 Comment

Post navigation

One thought on “Mata dan Membaca

  1. amira

    assalamulaikum w.b.t

    Saya amira dan berumur 20 tahun, merupakan seorang pelajar ipta di ibu negara. saya sudah mula memakai kaca mata ketika berusia 16 tahun. Pada awalnya, kaca mata saya hanya mempunyai power lebih kurang 125 dan lebih power pada mata sebelah kiri.Sekarang, kadar rabun saya pada mata kanan adalah 225 dan mata kiri 300. Saya suka belajar pada waktu malam menggunakan lampu kecil, lampu gantung. ini adalah untuk tidak mengganggu rakan sebilik saya yang sudah tidur pada waktu malam jika saya membuka suis lampu utama.Saya dapat melihat dengan jelas bahan bacaan saya apabila lampu itu diletakkan di sebelah saya. Lampu tersebut mempunyai cahaya berwarna putih, dan kadar cahaya tersebut bole diselaraskan.Tetapi, saya khuatir, jika saya menggunakan lampu tersebut dalam jangka masa yang panjang, mata saya akan semakin rabun. Pada pendapat encik, adakah sesuai saya menggunakan lampu tersebut ketika belajar dalam keadaan yang sudah gelap? adakah saya akan semakin rabun atau rabun saya dapat dikawal? Jika saya akan semakin rabun, bagaimanakah cara untuk saya mengatasi? saya memohon komen tuan. terima kasih.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

