Contact

 

16 Comments

16 thoughts on “Contact

  1. elyza

    Saya nk tnya..adakah rabun yg teruk boleh menyebabkan buta..? Walaupun kita memakai cermin mata..

    • Hy elyza.
      Terima kasih kerana bertanya.
      Rabun jauh dan silau adalah suatu yg terhaail drpd ralat pengukuran mata yg menyebabkan cahaya x sampai ke retina. Dlm erti kata lain rabun dan silau itu tidak dapat menyebabkan buta. Cumanya penglihatan yg menjadi kabur.
      Sungguhpun begitu elyza perlu melakukan pemeriksaan kesihatan mata elyza utk menilai sebarang keabnormalan pd mata yg dpt menyebabkan rabun menjadi semakin tinggi.
      Kurangkan masa penggunaan komputet dan fon dan sebarang kerja dekat pada masa yg lama. Rehatlah sekurang2nya 5 minit setiap 45minit melakukan kerja dekat. Makan makanan yg berkhasiat dan segar. Buah dan sayur jgn dilupa. Elakkan menggosok mata dgn kerap dan kasar kerana ia akan menyebabkan kerosakan pd kornea mata elyza.

      • Ika

        Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Saya mempunyai masalah mata. Kali terakhir saya check mata di kedai,saya dapati keputusan yang diberitahu adalah R= -6.75, -2.25, 177° L= -6.50, -1.75, 179° Pd= 59°. Dan pd tahun 2016 ni saya belum lagi menukar cermin mata yang sesuai dengan degree mata sa. Saya nak tahu, adakah ini akan memberikan kesan kepada kerosakan mata saya dengan lebih lagi memandangkan sejak kebelakangan ini mata saya akan terasa sakit sebelah kanan dan berair apabila melihat screen komputer.

      • Waalaikum salam warahmatullahi wabarakatuh
        Terima kasih ika kerana bertanya.
        Sebaiknya ika bileh menjalankan pemeriksaan mata dgn terperinci sebelum membuat kacamata. Dan kebiasaannya terdapat ralat dlm pengukuran degree mata secara komputer dan juga manual
        Sakit mata kanan dan berair semasa komputer merujuk kepada ketakupayaan mata utk memfokus dekat. Dan berkemungkinan ika perlu menukar degree cermin mata ika.
        Sekian terima kasih

  2. Siti Hajjar

    Salam sy nak bertanya.. Baru2 nie sy lakukan pemeriksaan mata dan sy dapati power mata sy bertambah dan silau pun meningkat., Bahagian kanan 9++ n kiri 7++. silau sy 3++.. Apabila sy lakukn pemeriksaan mata untuk buat cermin mata, sy tidak dapat melihat huruf2 di hadapan dengan jelas sehinggakn pekerja kedai terbabit meminta sy untuk jumpa doktor pakar. Adakah mata sy mmpunyai apa2 masalah..?

    • Salam..
      Terima kasih kerana bertanya.
      Tak dapat melihat imej dgn jelas kemungkinan urat mata brmasalah@kornea bercalar atau power yv dibeeikan x tepat dari segi kombinasinya.
      Ye sila dapatkan rawatan pakar utk maklumat lanjut.
      Terima kasih

  3. vit

    saya nak bertanya..silau saya terlalu tinggi..iaitu 800..apa sebabnya dan adakah ia memberi kesan apa-apa..dan penyelesaianya?

    • Hy vit. Terima kasih kerana bertanya.
      Silau vit mmg tinggi. Sy nasihatkan agar vit dpt berjumpa dgn dr mata utk menilai status kesihatan mata vit
      Terima kasih

      • vit

        hai..sy nak tanya lens untuk keratoconus sama macam lens biasa ke?boleh ke dibiarkan pakai saja tanpa ditanggalkan??

      • haha vit.
        ianya perlu ditanggalkan sebelum tidur.
        p/s sakit juga nak pakai masa tidur tu. hehe

  4. Anne

    Hi…sy bru cek mata2 akhir2 ni..rabun mata kiri dan kanan 1.25..silau mata kanan 0.75 dan kiri 1.00..adakah sy perlu mmkai spec spt yg disyorkn oleh pkerja d kdai crmn mta?

    • Hi anne
      Terima kasih kerana bertanya
      Sekiranya anne xde masalah rabun penglihatan then x perlu pakai
      Tp kalo anne dah nampak pandqngan jauh kabur, malam silau, mata cepat letih then perlu pakai.
      Cume sebelum tu periksalah dgn optometrist bertauliah utk menilai tahap rabun anne dgn baik
      Sekian terima kasih

  5. Shafiqa

    Berapa kos sekiranya saya ingin buat pemeriksaan mata?

  6. az

    as salam cik kristal..sy mmpunyai masalah migrain yang kronik..saya mmpunyai masalah rabun silau..tetapi jrg memalai spek mata..adakah dengan memakai spek mata migrain boleh hilang,dan jika boleh hilang adakah boleh berhenti dr memakai spek mata.lg 1 soalan adakah dengan memakai spek mata power rabun jauh dan rabun silau akan bertambah tinggi..maklum balas dr pihak tuan puan amatlah sy harga..trima lasih

Leave a comment

Blog at WordPress.com.